2023-04-11 0
Запознанството с един изцяло нов модел, който вече е спечелил толкова престижна награда, винаги е изпълнено с големи очаквания и желание да бъде разгледан всеки един аспект от качествата му.
Още на чертожната дъска Austral е замислен като победител. Той е с една идея по-голям от Arkana, който много ни допадна (виж ревюто тук) и точно в десетката по отношения на своята универсалност. От една страна той е достатъчно голям, за да бъде просторен и комфортен, а от друга не затормозява водача си с извънредни габарити при движение из тесните градски пространства. С по-висока позиция на седене и възможност за преодоляване на стандартни градски препятствия, той е по-желан от малките градски автомобили, защото може да побере дори 5 души без притеснение. Единствено багажникът можеше да бъде малко по-просторен, но това е една от съвсем малкото критики.
Нека да започнем запознаването по познатия ред – с външността. Renault Austral запазва актуалния дизайнерски език на марката и го надгражда с още по-благородна визия на предната решетка и светлините. Профилът наподобява спортно купе, а множеството мускулести извивки определено допринасят за динамичното внушение на модела. Особено ми допадна комбинацията от черно и бяло, която внимателно е подбрана с оцветяване на определени детайли от екстериора и впечатлява с цели непрекъснати области, изпълнени в двата контрастиращи цвята. Интериорът е изцяло тъмен, което също е контрапункт с белия цвят на тествания автомобил. Погледнат от всеки ъгъл, Austral е динамичен и интересен – качества на една модерна автомобилна визия от 2023-та година.
В интериора нещата също са подчинени на модерния стил и удобствата. Веднага прави впечатление големият вертикален екран на инфотеймънт системата, който е приятен за гледане и удобен за работа. Единствената ми забележка по отношение на ползваемостта са сравнително дребните бутони на виртуалната клавиатура, които в движение представляват известно предизвикателство при въвеждане на адрес например. Пред водача има отделен, изцяло дигитален дисплей, който играе ролята на приборен панел и лесно променя вида си според предпочитанията. Той доставя цялата необходима информация с един поглед и използва цветови акценти, за да подчертае определени аспекти от движението – например наличието на автомобил в лентите или разстоянието до МПС-то отпред.
Austral затвърди мнението ми, че в Renault определено знаят как да правят комфортни волани и този тук е поредния пример. Приятна изненада беше използваната алкантара в облицовката на вътрешната част, което е заслуга на изпълнението esprit Alpine. Препратки към логото на отбора от Formula 1 ще намерите и на лайстните на праговете и като специални емблеми по автомобила. Това е истинска радост за феновете на моторните спортове, но ще зарадва и любителите на лукса, защото въпросното изпълнение се явява и най-високото за модела.
По волана и около него под формата на лостчета има не малко бутони и контроли, които изискват известно свикване. Няма нищо плашещо – това е цената на многото възможности в съвременните автомобили. Като плюс мога да посоча изцяло самостоятелното управление на двузоновия климатроник, изведено под дисплея в централната конзола и реализирано с физически бутони с отчетливо задействане. В Renault са решили да следват актуалната тенденция и да преместят превключването на предавките на кормилната колона под формата на отделен малък лост. Той изисква известно време за свикване, но работи добре.
Допадна ми и многоетажната конструкция между предните седалки, която играе ролята на функционален подлакътник. Той може да се движи напред-назад, а в долната му част се крие сравнително голяма ниша за предмети. Формата на тази конзола е удобна и при работа с централния дисплей, защото предлага подпора за китката на ръката, която борави с него. В горната ѝ плоска част можете да разположите удобно мобилния си телефон. Така той хем ще ви е под ръка, хем няма да ви се пречка и да ви разсейва излишно. Интеграцията на смартфон с Android Auto или Apple CarPlay е безжична и работи безупречно. Поддръжката на приложенията и услугите на Google също носи редица предимства и осигурява допълнителни възможности и удобство.
Освен на простор, всички пътници в салона ще се радват и на комфортни седалки с чудесна странична опора. В тези екологични времена на естествената кожа не се гледа с добро око, затова те са облицовани с комбинация от щадящи материали, които са достатъчни приятни на допир. Пред водача се разкрива почти позабравена величествена гледка – мускулестият профил на предния капак. Доста години ни се налагаше да гадаем къде свърша предницата на автомобила, но в Austral това вече е в историята и можете да виждате какъв цвят сте си купили.
Задвижването на Renault Austral е поверено на 1,3-литров турбо бензинов двигател (160 к.с., 260 Nm), на когото помага малка батерия, т.е. то е хибридно. Задвижването се предава чрез CVT трансмисия, която предлага 7 симулирани предавки, но повече за това след малко. Реално няма абсолютно никакъв начин да разберете в какъв режим работи хибридната система – нито по звуците, начина на движение или някакви показания по уредите. Липсва възможност да активирате принудително изцяло електрически режим на движение. Нейната невидима работа допринася единствено за намаляване на разхода на гориво.
Ако вече имате предразсъдъци за CVT трансмисията, защото сте чували митове и легенди от някой "майстор", бързам да ви успокоя, че тя пасва отлично на двигателя и работи безшумно и без да привлича внимание. Може да забележите известна мудност при ниски скорости, когато подавате газ след движение по инерция, но предимствата са много повече. Така например, при нито един режим на движение, дори при нормално ускорение по магистрала, няма да чуете работата на двигателя, а само лек шум от вятъра и гумите. Двигателят се "обажда" дискретно чак когато натиснете педала на газта до долу. Можете да провокирате вдигане на оборотите и чрез планките на волана, но честно казано не се сещам кога бихте ги ползвали освен по предизвикателен планински път, който изисква динамична промяна на скоростта. При нормално движение извън града и по магистрала Austral реагира с желание на подаването на газ и с лекота ускорява. Не си представяйте спортна динамика, тук акцентът е върху комфорта и спокойствието на пътниците.
По-спортно от задвижването е окачването – то е стегнато и много приятно, без да прави компромиси с комфорта. Дори по някои от „най-хубавите“ ни пътища окачването остава винаги тихо и не съобщава на пътниците какво му се налага да понася. Същевременно Austral стои стабилно в завоите, не се люлее и създава удоволствие с точното си кормилно управление.
Разходът на гориво гравитираше около 8 л/100 км при движение само по магистрала в направлението София-Бургас и обратно и при вместване в ограниченията на скоростта. При обичаен извънградски път той пада с почти 2 литра, което е съвсем приемливо за автомобил с такова тегло и размери.
Похвала заслужават асистент системите на автомобила. Поддържането на пътната лента в режим автопилот е много плавно и не дразни с излишна нервност, а движението зад друг автомобил работи добре при всякакви скорости. Спокойно можете да ползвате този режим на магистралата и извън града и реално да "шофирате" почти формално. Многото камери и сензори пък правят модела лесен за паркиране и намаляват значително вероятността да си докарате сами някоя неприятност.
LED фаровете на Renault Austral са много добри, а системата за автоматично превключване на дългите светлини също е убедителна и изисква ръчна намеса по-скоро по изключение.
Феновете на качествения звук също ще останат доволни, защото аудио системата в Austral звучи много приятно и отчетливо. Спокойно мога да кажа, че превъзхожда дори някои от тези в по-скъпи автомобили с претенциозна табелка върху говорителите.
С казаното до тук може да се направи обобщение, че в този кросоувър е вградена доказана технология, която работи както се очаква. И при движение автомобилът оставя впечатление за зрялост, независимо, че е тепърва се появява на пазара. Като добавим и много приемливата за този клас базова цена под 69000 лв. с ДДС в най-високото ниво на оборудване, то Austral се оказва много солиден фаворит в класа и абсолютно безопасен избор за търсещите технологичност, комфорт и модерен дизайн. Всъщност цените започват още от 53990 лв. с ДДС, което си е направо достъпно предвид пазарните нива напоследък.
Ако искате още повече лукс, иновативност и престиж, скоро ще можете да вземете и топ изпълнението с head-up дисплей, четири завиващи колела, матрични LED фарове и озвучителна система Harman Kardon с 12 говорителя и 20-цолови джанти.