2022-04-26 0
Автор: Слави Славчев
Вече трябва да сте го приели – почти всички нови автомобили, за които ще говорим в обозримо бъдеще, ще включват някаква форма на електрификация. И честно казано това е страхотна новина. От една страна, защото разходът на гориво при хибридните задвижвания е значително по-малък и от друга, защото те предлагат много по-приятно шофиране (разбирайте повече тяга и то веднага) от класическите бензинови атмосферни двигатели например.
Renault също включи в гамата си хибридни модели и влезе в клуба на марките, които обръщат сериозно внимание на електрификацията. Ако трябва да сме обективни – това са повечето известни масови производители в момента. Макар да разполага с ноу-хау от Formula 1 още от 2014 г. насам, френската марка едва наскоро започна да предлага хибридни задвижвания, но го направи по свой уникален начин – с над 150 патента и иновативна технология на трансмисията.
Имах удоволствието да тествам два от хибридните модели – Arkana и Captur във версиите им E-TECH Hybrid и изпълнение R.S. Line, които не са Plug-in, но въпреки това притежават много от предимствата на това задвижване. Тестовете бяха в два различни уикенда с пауза помежду им, така че впечатленията ми имаха време да отлежат и сравнението да бъде максимално обективно.
Започнах с красивата Arkana, с която дизайнерите на Renault определено имат повод да се гордеят. Красивата купе форма и изразителните елементи в предната и задната част категорично привличат погледите и моделът дори може да бъде причислен към доста по-скъп сегмент. Заслуга за този "сексапил" имат дизайнерските допълнения R.S. Line, които вдигат още повече нивото и добавят акценти на точните места и с много спортен стил – не само в екстериора, но и в салона.
И ако сте харесали Arkana от пръв поглед, то отварянето на шофьорската врата буквално ще ви накара да се усмихнете от задоволство – отлично оформените седалки с качествена кожена тапицерия и изключително красивото арматурно табло и волан буквално ви карат да се настаните и да започнете да докосвате уредите. Двата големи дисплея – зад волана и в средата на таблото – няма да оставят никакво съмнение в автомобил от коя година се намирате. Дигиталното табло и инфотеймънт системата са познати от актуалните модели на марката, но са толкова добри, че мястото им и тук е напълно оправдано. Опциите за персонализация на показанията са отлични и разнообразни – красивите графики предлагат чудесно структурирана информация и желание да ги сменяте заедно с настроенията си. Благодарение на тази гъвкавост можете в голяма степен да игнорирате големия централен екран, освен ако не избирате музика или търсите обекти на картата.
В Renault са се постарали изключително с един от елементите на управление, които буквално не ви излиза от ръцете – воланът. Това е един от най-красивите и удобни волани, които съм използвал напоследък и то не само в този клас. Същата суперлатива важи и за по-малкия брат Captur.
И понеже стана дума за управление, тук нещата също не разочароват, напротив. Въпреки немалките си размери и височина Arkana стои уверено на пътя и обича завоите. Автомобилът не се клатушка и накланя и това създава истинско удоволствие. За същото допринася и точното и информативно управление, което ще се хареса на хората, които обичат да шофират, а не просто да пътуват.
В динамично отношение Arkana също се представя убедително – макар системната мощност да не е някакво респектиращо число, кросовърът набира уверено и изпреварва с лекота. Тягата не е безкрайна, но е напълно достатъчна и за извънградски предизвикателства. Моделът безпроблемно се движи по магистралата, а това, което истински впечатлява е, че двигателят с вътрешно горене остава почти неосезаем за слуха дори при по-натоварените режими – нещо, с което не могат да се похвалят огромен брой други хибриди. Дори при това бързо придвижване Arkana не показва голям апетит, а се задоволява с около 6 литра на 100 километра.
По отношение на пространството нещата са според очакваното – вътре е просторно, а багажникът предлага достатъчно обем за семейно уикенд пътуване.
Зареден с впечатления от комфортното купе с дълъг списък от екстри, като че ли се бях подготвил психически за компромисите, които ме очакват в Captur. Макар и видимо по-малък, компактният модел в синьо също може да се похвали с очарование – в немалка степен и заради пакета R.S. Line. Изобщо, ако ще си купувате Renault, задължително си поръчайте тази декоративна наслада, усещането и имиджът са на много по-високо ниво.
При качването си в Captur установих, че освен различната тапицерия на седалките (от плат) и малко по-стандартната им форма не виждам други очевидни разлики с Arkana. Дигиталното табло, големият екран на инфотеймънта и приятният и много лесен за използване превключвател на скоростите са си тук. Тук е и системата MySense, която позволява да настоите параметрите на автомобила по ваш вкус (с някои функции по-малко в сравнение с Arkana). След още малко време открих и липсата на някои глезотии като подгряването на волана и електрическото прибиране на огледалата, но това са неща, на които не всички купувачи държат.
Основната разлика между Captur и Arkana, разбира се, е в размерите. И тя далеч не е толкова осезаема в интериора, където мястото е достатъчно, колкото в размера на багажника. Така че Captur е ориентиран повече към града.
Само че аз реших да го изпробвам и извън него по междуградски (май по-скоро междуселски) пътища с разнообразна по качества настилка. Ако очаквате Captur да вози меко и плавно, от Renault искат да знаете, че това време отмина. Комфортът е на лице в достатъчна степен – окачването върши работата си чудесно и безшумно, но настройката е за стабилност и позволява по-спортно шофиране, без да се чувствате на лимита в завоите. Динамиката, която осигурява задвижването, също е достатъчна в общи линии, за да ви осигури малко спортни удоволствия, но резервите от мощност не са значителни. В крайна сметка целта на хибридната технология е да осигури по-скоро икономия. И тя е на лице – при нормално движение извън града разходът спокойно се движи около 4-5 литра на 100 км, но ако тръгнете по магистралата може да нарасне и почти двойно.
Подобно на по-големия си събрат, Captur също предлага качествена шумоизолация и при всякакви режими не дразни пътниците с шум и вибрации.
Цената на Captur E-TECH Hybrid R.S. Line е под 50000 лв. с ДДС и предвид актуалните цени на автомобилите в момента, може да се каже, че моделът предлага много стойност. Реално може би не ви трябва нищо друго, ако се движите предимно в града и обичате уикенд бягствата. Моделът доставя неподправено удоволствие, разполага с най-модерни технологии и ще ви радва с нисък разход, но не за сметка на динамиката.
За малко повече пари – с Arkana получавате още имидж, ексклузивни екстри, повече място и "задница", която е магнит за погледите.
Солидното качество на материалите и изработката в съчетание с чудесно работещото задвижване и пътно поведение, както и изключително модерният дизайн правят Arkana и Captur едни от най-стойностните кросовъри на пазара в момента.