начало

ЕСПЧ: Дисциплинарните съдилища на адвокатурата отговарят на изискванията за независимост и безпристрастност ЕСПЧ: Дисциплинарните съдилища на адвокатурата отговарят на изискванията за независимост и безпристрастност

авторско право или изработка при рекламата?

Защита на авторски и сродни права, индустриална собственост, патенти и полезни модели
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


авторско право или изработка при рекламата?

Мнениеот anwalt » 20 Авг 2003, 17:38

Колеги, какво мислите по следния въпрос: при предпечатната подготовка на рекламни материали изработеният дизайн обект на авторско право по смисъла на ЗАПСП ли е или трудов резултат по договор за изработка? Хипотезата е класическа и следната: фирма възлага на рекламна агенция изготвянето на дизайна и изобщо цялата предпечатна подготовка на рекламни материали , за което фирмата възложител заплаща на рекламната агенция съответно възнаграждение. Въпросът е дали рекламната агенция притежава авторско право върху дизайна по смисъла на ЗАПСП и дали ако фирмата възложител желае да получи диска с дизайна (т.е материалния носител ) трябва да заплати допълнително възнаграждение.
Според ЗАПСП “Обект на авторското право е всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма, като:
4. филми и други аудио-визуални произведения;
5. произведения на изобразителното изкуство, включително произведения на приложното изкуство, дизайна и народните художествени занаяти; “
Това определение поставя дизайна сред обектите на авторските права.
Но от друга страна: “Авторът има право:
1. да реши дали създаденото от него произведение може да бъде разгласено и да определи времето, мястото и начина, по който да стане това”

Последното, както и някои други разпоредби в ЗАПСП не съответства на характера на рекламната дейност. Например:”Авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица освен в случаите, за които този закон разпорежда друго”

Може ли да се приеме, че в случая е налице изработка по граждански договор за изработка и че фирмата възложител има право да получи дисковете без да дължи допълнително възнаграждение?
anwalt
 

Re: авторско право или изработка при рекламата?

Мнениеот МСМ » 20 Авг 2003, 18:58

Абе, какво е това дизайн? ;-)

Мисля, че ако изработеното отговаря на определението за обект на авт. право, няма значение, че "авторът има право..." не съответства на характера на рекламната дейност. Искам да кажа, правата на автора са следствие от това, че имаме произведение на литературата, изкуството и науката; а не са критерий за преценка, налице ли е такова произведение. В случая с рекламата просто авторът е уговорил начина на използване още преди създаването на произведението.

Добре, де, а не смятате ли, че това, дали възложителят има право да получи безплатно диска с дизайна, ще зависи от договора с агенцията и ще е все едно дали дизайнът е обект на авторското право, или не? Т.е. ако сме уговорили, че Ви дължа само отпечатени материали, не съм длъжен после да Ви дам и електронния носител - все едно, дали става дума за произведение на изкуството, или за "обикновен" ;-) резултат от труда ми.
МСМ
 

Re: авторско право или изработка при рекламата?

Мнениеот miron » 20 Авг 2003, 19:15

Отговорът се съдържа в ЗАПСП:

Произведение, създадено по поръчка

Чл. 42. (1) Авторското право върху произведение, създадено по поръчка (по договор за изработка - бел. моя), принадлежи на автора на произведението, освен ако в договора за възлагане е предвидено друго.

(2) Ако не е уговорено друго, поръчващият има право да използва произведението без разрешение на автора за целта, за която то е било поръчано.

Т.е. ако не е уговорено друго:
1. По договора за изработка авторското право възниква и принадлежи на автора (рекламната агенция или лицето, на което тя на свой ред е възложила изработването на дизайна) с всички произтичащи от това последици.
2. Възложителят може да използува въпросния дизайн за целите на рекламата.

А по въпроса трябва ли да се предаде диска или не - присъединявам се към мнението на МСМ - зависи какво са се уговорили страните.
miron
 

Re: авторско право или изработка при рекламата?

Мнениеот bgjurist » 25 Авг 2003, 13:58

Зависи от договора за възлагане на рекламата.
bgjurist
Потребител
 
Мнения: 966
Регистриран на: 11 Сеп 2002, 14:11


Назад към Интелектуална собственост


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 19 госта


cron